سهم بازار
مجلات برند و خلاقیت |

سهم بازار

منظور از سهم بازار یا Marketshair چیست؟ نمی دانم سال 99 را به یاد دارید یا نه، اما بورس به شدت رشد کرد. اکثر افراد جامعه تلاش می کردند تا سوار این موج شده و به سود برسند. چه خانه ها، ماشین ها و سرمایه هایی به امید اضافه شدن صفرهای حساب بانکی فروخته شد. قطعا همه سرمایه گذاران در تلاشند تا بهترین مکان را برای سرمایه گذاری پیدا کنند. کارفرماها نیز در تلاشند تا بتوانند بهترین مقصد برای سرمایه گذاری باشند. در ادامه این مطلب در مورد سهم بازار و نقش آن در جذب سرمایه سرمایه گذاران را توضیح خواهیم داد.

منظور از سهم بازار چیست؟
تصور کنید شما صاحب یک کارگاه تولیدی فرش دستی هستید. قطعا شما هم مانند تمامی مدیران کسب و کارها تمام تلاش خود را برای فروش بیشتر و کسب سود بیشترانجام می دهید.


سهم شما از بازار فرش‌های دستی چه قدر است؟؟

برای اینکه بدانید فرش های شما چه مقدار از صنعت را در اختیار خود دارد؛ ابتدا باید مشخص کنید که در بازه زمانی مشخص، مثلا یک سال یا شش ماه، چه قدرفروش داشته اید. به همین دلیل باید فاکتورهای فروش خود را دقیق ثبت و نگهداری کنید. سپس میزان فروش کل فرش های دستی را در بازه زمانی که انتخاب کردید را از مراکز آمار تهیه کنید. در آخر میزان فروش خود را تقسیم برفروش کل کنید. عدد حاصل، نشان دهنده سهم شما از بازار فرش های دستی است. اگر هم خواستید تا درصد سهم بازار خود را بیابید کافیست تا عدد حاصل را در 100 ضرب کنید. نکته مهم این است که اطلاعات باید به صورت دقیق گردآوری شوند تا درصد سهم شما در بازار به صورت دقیق محاسبه شود. به عنوان مثال، شما در سال گذشته 100 تخته فرش دستی را فروخته اید. این در حالی است که میزان فروش فرش دستی در کشور 1000 تخته فرش بوده است. در نتیجه سهم بازارشما از صنعت فرش 10 درصد خواهد بود. برای درک بهتر می توانید اعداد وارقام را به صورت نموداررسم کنید.


افزایش سهام بازار یا حفظ بازار

افزایش سهام بازار یا حفظ بازارمسئله این است! در گذشته بیشتر گوشی های بازار تولید برند سونی بودند. اما آیا بازار گوشی های برند سونی در حال حاضر نیزچنین است؟ دران زمان اپل و سامسونگ در تلاش بودند تا سهم بازار خود را افزایش بدهند و اینچنین هم شد. در این بین سونی به جای تمرکز بر افزایش سهم بازارخود اقدام به تولید دوربین کرد. این تصمیم سونی هر چند باعث شد تا حضور گوشی های سونی در بازار کمرنگ تر شود؛ اما باعث تمرکز سونی بر بازار جدید یعنی دوربین شد. به گونه ای که در حال حاضر اکثر برندهای گوشی همراه دوربین های خود را از سونی خریداری می کنند!ُ اولویت همیشه درحفظ سهم بازار است. اگر می توانی افزایشش بده اگرهم نه بازار جدیدی را بقاء کسب و کارت پیدا کن. در واقع استمرار در مسیر درست باعث پیشرفت می شود نه هرمسیری.


Marketshair همه چیز نیست!

در زمان کرونا تعداد زیادی اپ، سایت و کانال های آموزشی ایجاد شدند. تعدادی زیادی از افراد جامعه متوجه فرصت های دوران پاندمی کرونا شده و شروع به فعالیت بیشتر در فضای مجازی کردند اما فقط تعداد محدودی از آنها در حال حاضرباقی ماندند. اما چرا؟ فقط پیدا کردن فرصت برای حضوردرصنعت مهم نیست بلکه تلاش برای حفظ جایگاه درصنعت نیز به همان اندازه مهم است. و درآخر بدانید که تمامی تلاش های شما در فضای رقابت سودمند است حتی اگر شکست بخورید! چراکه درهر حال در مسیر رشد قرار گرفته اید.