مجلات برند و خلاقیت |

تگ لاین و اسلوگان

برندینگ و بازاریابی نقل مجالس مدیریت کسب و کار است. اگر وارد یک جلسه حوزه کسب و کار شوید قطعا خیلی از کلمات وعباراتی را که استفاده می کنند را متوجه نخواهید شد. در دنیای کسب و کار، عبارات و کلمات بسیاری وجود دارد که درعین شباهت، تفاوت هایی هم دارند. تگ لاین و اسلوگان هم جزء این کلمات هستند. قصد داریم تا شما را با تفاوت تگ لاین و اسلوگان اشنا کنیم تا درک بهتری از دنیای کسب و کار داشته باشید.

تگ لاین
روشن کردن تلویزیون همانا و تبلیغات پشت سرهم همانا! تبلیغات پشت سرهم یکی پس از دیگری در تلاشند تا توجه مخاطبین را به خود جلب کنند. "رونیکس، آخرین ابزاری که می خرید." چند نفر با لباس قرمز و سیاه آماده برای انجام ماموریت ابزارهایشان را بر می دارند و سوار بر هلیکوپترعازم ماموریت می شوند. تگ لاین ها به زبان ساده کلمات مختصر، خاص و به یاد ماندنی هستند که ارزش مدنظر برند را نشان می دهند. اما چرا برندها از تگ لاین ها استفاده می کنند؟ شرکت ها از تگ لاین ها استفاده می کنند که بر مخاطب هدف خود تاثیر بگذارند. در واقع تگ لاین ها همان شعار برندها هستند. توجه: در شعار برند هیچ اشاره ای به محصول خاصی نمی شود.


انواع تگ لاین

• برتری دهنده
• توصیفی
• صریح
• تاثیر گذار
• تحریک کننده


اسلوگان

یک عبارت به یادماندنی است که که برای بازاریابی یک محصول از آن استفاده می شود. درحالی که تمرکز شعار تبلیغاتی (تگ لاین) بر برندسازی محصول است. "یه گازخوشمزه (چی توز موتوری)" "پشتم گرمه (ایران رادیاتور)" یک پشمالوی سفید که یک رادیاتور به پشتش بسته و با ریتم می خواند پشتم گرمه و..


انواع اسلوگان

• محصول محوربودن
• کاربر محور بودن
• مصرف کننده محور بودن
• دسته بندی محور بودن


فرق اسلوگان و تک لاین را با یک مثال توضیح می دهیم. چی توز، یکی از تک لاین های موفق ایرانی است. شعار تبلیغاتی این برند، "طعم خوب لحظه ها" است. اما چرا چی توز از عبارت (یک گاز خوشمزه) استفاده می کند؟ تگ لاین چی توز، همان اوایلی که این برند قصد فعالیت داشته، انتخاب شده است. در واقع نمی توان شعارهای تبلیغاتی را تغییر داد. تمرکز این عبارت بر برندسازی وهویت است . اما اسلوگان چی توز، عبارت هایی برای ایجاد حس بهتر در مخاطب و بازاریابی یک محصول مشخص است. البته می توان با گذر زمان اسلوگان ها را تغییر داد. اما این موضوع از اهمیت اسلوگان کم نمی کند و باید این شعارها به گونه ای انتخاب شوند تا در ذهن مخاطب ریشه کنند و سالیان سال ماندگار شوند.


چه زمان هایی از تگ لاین ها استفاده می شود؟

قطعا شما هم همانند من تجربه هدیه گرفتن سررسید و تقویم های تبلیغاتی را داشته اید. معمولا این روش در گذشته برای معرفی برند مورد استفاده قرار می گرفت. البته امروزه حضور این مدل تبلیغات کمرنگ تر از گذشته شده است اما همچنان این نوع تبلیغات به چشم می خورند. تگ لاین ها و شعارهای تبلیغاتی، معمولا زیرنام برند قرار می گیرند.


چه زمانی از اسلوگان استفاده می شود؟

هدف اسلوگان ها همانطور که گفته شد، ترغیب افراد جامعه به خرید یک محصول است. معمولا از اسلوگان ها برای بازاریابی یک محصول خاص مورد استفاده قرار می گیرد.